Головна » 2014 » Квітень » 29 » Підприємствам потрібна єдина інформаційна робоча середу
29 Квітень 2014 21.22.54

Підприємствам потрібна єдина інформаційна робоча середу

Підприємствам потрібна єдина інформаційна робоча середу

Навіть багато фахівців в області систем електронного документообігу ( СЕД) та управління корпоративним контентом ( ЄСМ ) досі вважають фірму " 1С" новачком на ринку СЕД / ECM . Однак таке подання невірно . Насправді якраз "1С" стояла біля витоків зародження цього напрямку на початку 1990 -х зі своїм продуктом "1С : Документообіг " . Але потім дана тематика дійсно відійшла (хоча роботи в цьому плані і тривали ) на другий план бізнесу компанії , поступившись місцем автоматизації управлінських та облікових задач . Потім, наприкінці минулого десятиліття , фірма повернулася на ринок з рішенням " 1С : Документообіг 8 " , реалізованим на платформі "1С : Підприємство 8".

Відзначимо , що у сфері ІВ спостерігається виразна тенденція зближення раніше існували практично повністю незалежно один від одного засобів ERP і ECM з метою створення єдиної системи управління підприємством. І "1С" виступає сьогодні одним з піонерів втілення такої концепції .

Тезово про реалізованої компанією концепції інтеграції ERP і ЄСМ керівник відділу розробки програм документообігу фірми "1С " Олександр Безбородов розповів на лютневій конференції "Екосистема ECM " . Більш детально своїми міркуваннями про ситуацію в області СЕД / ЕСМ він поділився з оглядачем PC Week / RE Андрієм Колесовим .

PC Week : Ідея використання технологічної платформи , спочатку заточеною під ERP -завдання (йдеться про "1С: Підприємстві " ) , для реалізації прикладного СЭД - рішення була сприйнята не надто однозначно навіть серед прихильників вашого ПО , не кажучи вже про незалежне експертному співтоваристві. Що показав досвід : наскільки цей хід виявився вдалим ?

Олександр Безбородов : Так , це було дещо несподіване для багатьох рішення , у нас теж були деякі сумніви. Але ми спочатку розуміли , що плюси переважують мінуси , і були впевнені , що цей перевага буде тільки посилюватися. І, схоже , реальність навіть перевершила наші очікування , які багатьом спочатку здавалися занадто сміливими .

Якщо говорити про завдання класу СЕД , то вони досить сильно перетинаються з ERP- проблематикою , оскільки і там , і там використовуються , наприклад , механізми обліку об'єктів управління бізнес -процесами. У той же час на рівні нашої платформи вже давно реалізовані такі класичні ECM- функції , як , скажімо , повнотекстовий пошук. Я вже не кажу про такі загальні для будь-якої організації завданнях , як опис її структури , формування списку користувачів і ведення інших довідників . Об'єднання різнопрофільних завдань на рівні єдиної платформи , а не просто інформаційної взаємодії окремих додатків , дало дуже багато в плані як спрощення інтеграції , так і підвищення продуктивності системи.

Але я хотів би відзначити такий важливий момент. Так , спочатку " 1С: Підприємство" було заточене під EPR -завдання : саме на платформенном рівні виконуються багато базові функції прикладних облікових і управлінських рішень . Але актуальність напряму ECM так швидко стала зрозуміла всім , що в оновленнях платформи почало з'являтися все більше число функцій спеціально для ECM . Коротше кажучи , остання версія "1С : Підприємство 8.3 " - це вже універсальна система ERP + ECM .

PC Week : Як можна оцінити стан справ в області застосування СЕД / ECM в Росії? Чи видно тут істотний прогрес ? Наскільки технології встигає за зростаючими потребами замовників?

А. Б.: Усереднену оцінку дати дуже складно: дуже великий розкид параметрів , що, напевно , говорить про не надто високому рівні зрілості ринку . Є організації , де управління документами поставлено добре , а є й такі , де подібні системи взагалі не застосовуються. Розкид кваліфікації фахівців на підприємствах також вельми значний. Можна відзначити важливу проблему: наша вища школа явно не встигає за потребами ринку в плані підготовки сучасних фахівців в області діловодства та управління документами. І якщо спробувати виокремити ключові проблеми , пов'язані з впровадженням СЕД , то одна з головних - це якраз кадри. Бракує людей , які могли б сформулювати стратегію розвитку системи управління документами на підприємстві і послідовно втілювати її в життя. Про це говорить аналіз досвіду наших партнерів ( а їх багато - в різних регіонах і в різних галузях ) і наші власні спостереження .

Ще ми бачимо такий парадокс: в цілому у замовників вже є стійке розуміння того , що СЕД - річ корисна . Але ось у чому саме її користь і що може реально отримати від цього компанія , розуміють далеко не всі . Тобто , образно кажучи , вони вже знають , що ця таблетка лікує , але от від якої хвороби - не завжди. У результаті виходить , що керівництво приймає рішення про початок впровадження СЕД , що не сформулювавши цілі і завдання , а просто з міркувань моди або того , що "може бути буде толк " . За нашими оцінками , лише близько 20 % замовників приступають до проектів впровадження , визначивши цільові завдання , причому до оцінки досягнення поставлених цілей зазвичай справа не доходить. Решта починають замислюватися про мету проекту тільки після його старту або навіть зовсім не обтяжують себе цим.

PC Week : Чи є якась залежність рівня розуміння СЕД -задач від галузі , географії , розміру компанії ?

А. Б.: Залежність є, але від іншої характеристики : наскільки сильні на підприємстві коріння радянської школи. Досвід , отриманий в ті часи в рамках навчання або практичної роботи , реально допомагає розумінню важливості правильної організації роботи з документами і того , як це можна і потрібно робити.

PC Week : Що ж робити в умовах настільки невисокого рівня розуміння ролі СЕД замовникам і постачальникам ?

А. Б.: У першу чергу не варто будувати повітряних замків , не чекати , що проблеми вирішаться самі по собі. Впроваджувачі повинні брати на себе функції методологів , пропонувати готові рішення з можливістю їх адаптації до особливостей замовника. А розробники повинні створювати такі програми , які , з одного боку , дозволили б реалізувати задані бізнес-процеси , а з іншого - могли б гнучко модифікуватися .

Потрібно сказати , що на російському ринку СЕД дуже багато замовних проектів . Недарма багато вітчизняних СЕД -постачальники виступають і в ролі розробника , і в ролі внедренца . Наша фірма згідно своєї початкової бізнес-моделі чітко розділяє ці функції , віддаючи всі завдання з реалізації проектів партнерам. Але при цьому ми беремо на себе завдання і по створенню ПО , і з методичного забезпечення своїх партнерів і клієнтів. У результаті в лінійки наших продуктів є не тільки програмні засоби , а й солідне видання "Комплект нормативних документів : методика побудови діловодства та документообігу " . Цією книгою , випущеної вже в другій редакції , ми пишаємося не менше, аніж своїми програмними розробками , відмінно знаючи , наскільки вона корисна і замовникам , і партнерам - внедренцем . Тобто ми пропонуємо не тільки тиражне ПО , а й тиражну методику.

PC Week : Років десять тому роль " драйвера ринку" - у всякому разі , по зовнішньої активності - явно належала СЕД - постачальникам . Вони пропонували , як вони самі говорили , передові інноваційні засоби і при цьому нарікали на консерватизм замовників і на проблеми з законодавством. Таке враження , що зараз ситуація змінюється , і двигуном прогресу все частіше виступають клієнти , та й регулятор постійно нагадує про свою прогресивної ролі. Як по вашому, хто сьогодні є локомотивом руху вперед ?

А. Б.: Ви праві у своєму спостереженні : вклад різних категорій учасників ринку в його розвиток змінився за останні роки. Але виділити когось одного в якості головного локомотива складно - все вносять свій внесок , причому , знову ж , розмір " внеску " сильно відрізняється від компанії до компанії. Звичайно , в стратегічному плані провідну роль на ринку відіграє попит , тобто потреби замовників. Інша справа , що в умовах конкуренції розробники повинні прогнозувати розвиток цього попиту , вести свої розробки з урахуванням майбутніх змін , пропонувати на ринку продукти , що випереджають потреби сьогоднішнього дня .

Тут хотілося б повернутися до теми замовних і тиражних рішень . Зрозуміло , замовні проекти дозволяють краще врахувати специфіку компанії , підлаштується під уже сформовані бізнес -процеси. Але в цьому є і зворотна сторона : - вони часто націлені на вирішення завдань сьогодення , без урахування перспектив розвитку як бізнесу замовника , так і технологій. Виходить начебто відмінно підігнаний костюм , нічого зайвого , але без урахування можливих змін фігури , та й сфери діяльності його власника.

Тиражний продукт завжди буде мати набір можливостей " вище середнього" . Маючи більш низьку вартість , він може включати перспективні засоби , які сьогодні , цілком припустимо , і не потрібні замовнику , але знадобляться йому завтра . Ми як розробники просто зобов'язані вивчати передовий світовий досвід , стежити за тенденціями розвитку ринку , забезпечувати у своїх продуктах можливість їх реалізації. Конкуренція змушує нас робити те , чого немає у суперників , пропонувати найбільш оптимальні рішення .

Вклад замовників у прогрес ринку в цілому і конкретно наших продуктів теж досить значний. У будь-якій справі є якась група лідерів , яким у силу тих чи інших причин потрібно більше від ІТ , ніж у середньому по ринку. Ми дуже уважно ставимося до таких проектів , в тому числі намагаючись зрозуміти - це просто приватні " хотілки " окремої компанії або прояв якихось більш загальних потреб . І ми не поспішаємо відразу тягти якісь нововведення з окремих проектів в тиражне рішення , завжди проводиться зважений всебічний аналіз .

Ось приклад того , наскільки різними можуть бути ролі учасників ринку: якщо в області реалізації підтримки мобільних робочих місць можна спиратися на загальне розуміння тенденцій ринку , проектувати на свої рішення те, що ми бачимо у світі , то в питаннях юзабіліті , актуальність якої нам давно зрозуміла , ми відчуваємо досить сильний тиск безпосередньо замовників.

PC Week : Які завдання СЕД / ECМ сьогодні можна віднести до розряду " обов'язкового " ​​, звичайного набору , а що зараз є поки екзотикою , але може стати commodity вже в найближчому майбутньому?

А. Б.: Звичайним сьогодні є , звичайно , автоматизація класичного діловодства: облік вхідних - вихідних документів , внутрішній документообіг , контроль виконавської дисципліни та ін Але ось що цікаво: начебто така загальна задача , як " вхідні-вихідні " , зараз не є першочерговим з точки зору пріоритетів автоматизації . Ще кілька років тому багато СЕД - проекти починалися саме з цієї ділянки , а зараз реалізується спочатку внутрішній документообіг . Пояснюється це дуже просто : раніше підприємства думали не про підвищення ефективності бізнесу , а про те , щоб впровадити СЕД як таку , можна сказати , з міркувань моди. А облік " вхідних-вихідних " - це зрозумілий , відпрацьований процес , його легко автоматизувати . Але реального ефекту це дає небагато. Зараз же починають саме з того , що дає підвищення ефективності діяльності організації , а це пов'язано як раз з внутрішнім документообігом .

Якщо ж говорити про нові завдання , то сьогодні на першому місці питання інтеграції СЕД в загальну корпоративну систему підприємства . СЕД як автономна , існуюча сама по собі система потрібна зараз все менше і менше. Ще недавно СЕД сприймалася як якесь сховище документів і набір операцій по роботі в ними. Щось на зразок епізодичних візитів до канцелярії , щоб отримати , здати або підписати документ. Зараз замовникам потрібна єдина інформаційна робоча середу , в якій би працювали співробітники . Або можна сказати ще так : якщо раніше в центрі уваги автоматизації були документи , то тепер фокус перенесений на людей. Хоча потрібно відзначити , що в державному секторі в силу його специфіки та націленості на реалізацію регламентованих ділових процесів завдання колективної роботи не настільки актуальні: там важливо оптимізувати процеси , навести порядок в управлінні документами.

Звичайно , сьогодні дуже важлива підтримка міжорганізаційних обміну юридично значимими електронними документами при діловій взаємодії компаній. Законодавча база для реалізації такого режиму роботи була остаточно сформована ще два роки тому , але з тих пір йшов природний період " розгойдування" , а от буквально в останні місяці ми бачимо реальний рух . В даний час вимога про наявність у системі підтримки такого режиму взаємодії стає практично обов'язковим , навіть якщо замовник не має на увазі використовувати його прямо зараз . Але всі розуміють , що це знадобиться в самому найближчому майбутньому.

Якщо говорити про функціонал ECM , то тут треба в першу чергу сказати про засоби підтримки колективної роботи .

Категорія: Наука | Переглядів: 873 | Додав: pqpq | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar